Indische oceaan en plastic masai

5 augustus 2016 - Kiwengwa, Tanzania

De afgelopen twee dagen hebben we niet stilgezeten al zou je dat misschien denken op zo'n mooi strand. Stilzitten is niet iets waar wij goed in zijn dus elke dag wordt er ruim 10 km gelopen. Strand, dorpje of toch weer naar stonetown in de daladala om weer geld te halen. T eten is hier niet echt duur voor ongeveer 8 euro eet je heerlijk octopus ofZo maar t is duurder dan in de rest van Tanzania. Bovendien hebben ze hier witte wijn en we waren vergeten hoe goed dat smaakt bij al die zeevruchten.

Natuurlijk zwemmen we ook. Het waait hier constant vrij hard en dat is best lekker met de warme temperaturen. De zee heeft een enorm verval en 's middags na 15:00 kin je t beste zwemmen. Voor die tijd is er genoeg te strunen. Johan heeft 4 kokosnoten gevonden, open en leeg en uniek (waag t niet te beweren dat je ze in Nederland ook zo kan maken!) en die gaan mee naar Nederland als kaarsenhouder voor de paladar. Je ziet hier heel veel Italiaanse vrouwen op leeftijd die begeleid worden door Masai mannen. Wij vinden ze vrij hypocriet; met vrouwen omhangen, mobieltjes enz horen absoluut niet bij de masai cultuur. We leren dat die mannen hier plastic masai worden genoemd: neppers dus die geld verdienen aan de Italiaanse rijke vrouwen. Die fêteren op hun beurt weer de masai en pronken ermee.

We lezen t toneelstuk doo, van tekst leren komt nog niet veel. Morgen is onze laatste dag hier. Om 21:00 komt onze transfer naar Zanzibar AirPort en dan vliegen we om 03:00 terug naar Nederland. Ik denk dat er geen verhaal meer komt. Maar wij hebben een super vakantie gehad! We hebben ontzettend veel beleefd, gezien en ontdekt. Tanzania blijft net als Cuba een speciaal plekje in ons hart houden. Het zal weer even wennen worden in ons kikkerlandje waar materie en stress soms normaal lijken. Wij zijn in ieder geval opgeladen en hebben zin in een nieuw jaar in ons dorp en met ons werk en vooral ons thuis en onze familie.

Tot gauw!

1. Fennie:
    6 augustus 2016
    De verhalen waren erg leuk en kregen zo ook een idee hoe het daar toe ging.
    Wij zien jullie morgen in Amsterdam.
    En Johan scherp opletten dat je rugtas mee komt naar Nederland!!!!!
    Groetjes Klaas en Fennie
  2. Dick:
    6 augustus 2016
    Mooi reisverslag. Nog maar lang nagenieten thuis.